Nogger

Många glassälskare kan fortfarande ostört njuta av sin favorit utan att än så länge behöva oroa sig för att den ska försvinna från sortimentet. Klassikern Nogger är ett exempel på en glass som väcker härliga och nostalgiska minnen, men som man fortfarande kan köpa i butik.

Glassig historia

Glasstrenden i slutet av 70-talet tog en ny vändning när de så kallade godisglassarna letade sig in på marknaden via företaget Unilever. Man hoppades så klart på att slå nya försäljningsrekord. Nogger fanns bland annat i Västtyskland, där den hade börjat säljas 1964 med goda resultat. I Sverige lanserades den som en nougatpinne med vaniljglass och chokladtäcke. Tyskarnas Nogger var fylld med chokladglass istället och chokladtäcket strösslades med hasselnötshack.

1978 fylldes Sverige med en rikstäckande kampanj för att introducera godisglassen Nogger som genast blev en mycket uppskattad favorit. Naturligtvis ville man expandera det lyckade konceptet med nya och mer spännande varianter med varierande resultat. 1988 försökte man lansera den tyska varianten utan hasselnötter, men det hela blev en parentes i glasstillverkningshistorien.

Rasistisk glass

2005 försökte man lansera glassen Nogger Black med lakritskräm-fyllning och svart krispigt överdrag, men det hela tog en vändning med förskräckelse. Den ideella föreningen CMR, Centrum Mot Rasism, reagerade mycket starkt och menade att GB Glace använde sig av rasistiska annonser. Annonseringen “Nogger + lakrits = sant” kunde utläsas som Nigger istället för Nogger. Även glassens namn kritiserades hårt. Föreningen hotade till och med glasstillverkaren GB Glace med en otrevlig stämning gällande etnisk diskriminering om annonseringen inte upphörde med omedelbar verkan.

Händelserna väckte en hel del debatt och diskuterades livligt i både TV, nyheter och på sociala medier. Det visade sig dock att DO inte fann någon anledning att utreda anmälan. Glassen Nogger Black blev ändå inte vare sig långvarig eller populär trots all medial uppmärksamhet. 2007 upphörde distributionen.

2009 var det dags för ännu en ny Nogger variant att se dagens ljus. Man hoppades att Nogger Mint skulle bli svenskarnas nya favorit, men två år senare fanns den inte längre i butik. Mint och Nogger låg så långt ifrån varandra smakmässigt att det närmast kändes som en helt ny glass. Svenskarna gillar sin Nogger precis som den är och precis som den ska vara. Från första början blev den omåttligt populär och har i väldigt många år toppat alla försäljningslistor. 2011 började GB sälja Nogger i halvliterspaket med gräddglasmak. Denna variant verkar ha fallit den kräsna Nogger publiken väl i smaken.

shesha