88:an

Många har fina barndomsminnen av särskilda och alldeles speciella glassar. Kanske lagras dessa minnen med extra kärlek och glans eftersom barndomen är en sådan solig och härlig period för de flesta. Sommarlov, kalas och solvarma dagar vid badstranden firas ofta med en glass. När vi smakar något förknippat med så många glada händelser översköljs vi ibland av syn- och hörselrelaterade minnen eller bara av en varm känsla i hjärtat. En hel del glassälskare över hela landet har detta förhållande till 88:an. Det som gör 88:an oförglömlig är den underbara kombinationen av choklad- och vaniljglass överdragen med nötkrokant.

Trollhätteglass

Den gamla hederliga 88 är en riktig klassiker som har funnits i glassortimentet sedan 1964 då den lanserades av företaget Trollhätteglass. 1962 tog företaget Unilever över Trollhätteglass och det var nu som amerikanska influenser gjorde intåg i glasstillverkningen. I USA fanns en liknande version som nu anpassades till den svenska marknaden och som fick sitt namn helt enkelt på grund av att den var företagets 88:onde lanseringsprodukt.

Faktum är att man ett år tidigare hade provat en annan glass från Unilever som kallades 77:an, men den finns inte kvar i dagens sortiment. 1965 ville man prova en större version av 88:an som kallades 99:an, men produkten överlevde bara en säsong. När Trollhätteglass 1973 gick upp i GB var 88:an den enda glass som klarade sig igenom sammanslagningen och den finns fortfarande i frysdiskarna hos GB:s återförsäljare. 1975 var det dags för 89:an att prova lyckan med sin vaniljglass smaksatt med nötkrokant och svartvinbärsfudge. Lyckan blev dock kortlivad.

Faktum är att 88:an är så framgångsrik att konkurrenterna ständigt försöker kopiera den. Varianten “”Nötkrokant”” finns hos SIA Glass, Triumf Glass och Engelholmsglass. Hemglass kallar däremot sin kopia för 91:an Karlsson.

shesha